Habar nu ai ce stresat ești!

Stresul reprezintă sindromul de adaptare pe care individul îl realizează în urma agresiunilor mediului. Este un ansamblu care cuprinde încordare, tensiune, constrângere, forță și solicitare.

Situații generatoare de stres psihic:

  • existența unor circumstanțe neobișnuite pentru individ care îl surprind pe acesta nepregătit pentru a le face față;
  • semnificația unui eveniment;
  • angajarea individului într-o acțiune sau relație exagerată;
  • particularitățile contextului social;
  • lipsa condițiilor interne;
  • modul subiectiv de a percepe solicitările mediului;
  • subsolicitare/ suprasolicitare;
  • situațiile conflictuale existente în familie, profesie sau la nivel intelectual;
  • criza de timp;
  • izolarea;
  • apariția unui obstacol fizic sau psihic în calea unui scop care duce la frustrare;
  • situații perturbatoare cauzate de agenți fizici

stresMulți oameni s-au obișnuit atât de mult cu stresul, încât aproape că nu-l mai percep, însă organismul se resimte în urma expunerii prelungite la tensiuni și până la urmă reacționează la început mai discret, apoi prin dureri din ce în ce mai puternice. Iată o listă cu 10 semne care vă arată că sunteți mai stresat decat credeți:

  1. Scrâșnirea dinților

Tensiunile din timpul zilei pot fi un motiv pentru care, după o noapte de somn, vă treziți cu dureri de maxilar. Un maxilar dureros poate fi cauzat de bruxism (scrâșnirea dinților în timpul nopții). Acest sindrom este un sindrom de stres, prin urmare, o gură dureroasă nu trebuie ignorată și trebuie să atragă atenția că este cazul să vă detensionați.

  1. Mâncărimi ale pielii

Persoanele stresate sunt de două ori mai susceptibile de a suferii psoriazis față de cele liniștite zilnic. Stresul irită fibrele nervoase care pot cauza senzația de mâncărime, iar anxietatea poate duce la agravarea simptomelor altor afecțiuni ale pielii. Dacă o persoană suferă deja de eczeme, dermatite sau psoriazis, stresul le poate acutiza manifestările.

  1. Vise ciudate

Pe măsură ce o persoană se adâncește în somn, visele devin din ce în ce mai frumoase. De foarte multe ori, la trezire multe persoane sunt bine dispuse. Însă dacă sunteți stresat peste măsură, somnul nocturn se desfășoară cu foarte multe întreruperi. Prin urmare, visele ”nu au timp sa devină placute” astfel că starea psihică este considerabil modificată în rău. Pentru a evita astfel de situații, se recomandă un somn de cel puțin 7-8 ore pe noapte. De asemenea, nu se vor consuma băuturi alcoolice sau care conțin cafeină cu puțin timp înainte de ora de culcare.

  1. Dureri de cap în weekend

Pentru majoritatea oamenilor sfârșitul de weekend înseamnă relaxare, somn până tarziu și odihnă mai multă. Din nefericire există numeroase cazuri în care persoanele deosebit de ocupate la locul de muncă nu se pot bucura de weekend din cauza durerilor strașnice de cap. Dacă vă treziți la sfârșit de săptămână cu migrene, e semn că sunteți foarte stresat. Deși poate părea ciudat, lipsa stresului poate cauza migrene și de aceea, cel mai bine este să nu dormiți în zilele libere mai mult decât de obicei și să încercați să mâncași la aceleași ore ca în zilele lucrătoare dacă nu vreți ca durerile să dureze toată ziua.

  1. Pofta de dulce

Nu învinovățiți hormonii pentru pofta de dulce care vă chinuie uneori pentru că cel mai probabil, de vină pentru această nevoie de dulce este stresul. Pofta de dulce crește foarte puțin sau nesemnificativ în perioadele premergatoare sau chiar în cele ce urmează ciclului menstrual, perioade cu mari fluctuații de hormoni. Așadar, nu acuzați hormonii și fiți cu băgare de seamă ca nu cumva nivelul stresului să fie prea mare.

  1. Crampe îngrozitoare

Femeile stresate sunt de două ori mai supuse riscului de a suferi de crampe în perioadata ciclului menstrual față de femeile mai puțin tensionate. Dacă perioada menstruală este însoțită de dureri neobișnuite și inexplicabile, poate că este cazul să recunoașteți că activitatea pe care o desfășurați este foarte stresantă. Pentru a echilibra nivelul hormonilor, specialiștii recomandă expercițiile fizice care echilibrează acitivitatea sistemului nervos, sau incercati remedii antistress.

  1. Alergii agravate

Persoanele alergice cărora le-a fost indusă o stare de stres au suferit de o agravare a alergiiilor. Acest lucru este explicat prin faptul că hormonul stresului poate stimula producția de lgE (un tip de imunoglobină produsă de organismul uman care este implicată în reacțiile alergice).

  1. Dureri de stomac

Axietatea și stresul pot provoca dureri de cap, spate, stomac și insomnii. Stresul mărește de trei ori riscul de a suferi de dureri abdominale. Legătura dintre stres și durerile abdominale, intestinele și creierul ”impart” aceiași nervi. Când stresul afectează creierul intestinele acționează și ele la același stimul. Dacă aveți frecvent dureri abdominale, de spate sau de cap verificați întâi nivelul de stres și apoi mergeți la medic, deoarece nu este exclus să suferiți de alergii la alimente, intoleranță la lactoză sau sindromul colonului iritabil, poate chiar de ulcer.

  1. Acnee spontană

Stresul este responsabil în multe cazuri de apariția acneei, deoarece stresul poate produce modificări de ordin hormonal, iar hormonii sunt cei care stimuelazp activitatea glandelor sebacee. Există riscul ca persoanele care au episoade acneice să nu realizeze că stresul e cauza și să opteze pentru un tratament impropriu a acestei afecțiuni ale pielii. Frecvent, acneea e tratată greșit, tocmai pentru că nu s-a stabilit adevarata cauză. Prin urmare încercați să utilizați soluții cu acid salicilic pentru ten, plus o cremă pentru îndepartarea punctelor negre și pentru hidratare. Dacă pielea nu raspunde la acest tratament, mergeți la dermatolog.

  1. Gingii sângerânde

Oamenii stresați sunt supuși riscului de a se îmbolnăvi de boli paradontale mai mult decât cei relaxați. Acest lucru este explicat de faptul că un nivel crescut al hormonului stresului, cortizonului, afectează sistemul imunitar. Prin urmare bacteriiile pătrund cu mai multă ușurință în cavitatea bucală afectând gingiile.  Veți reuși totuși să evitați neplăcerile de acest tip dacă folosiți periuța de dinți inclusiv la birou. Folosiți-o ori de câte ori sunteți obligați să rămâneți peste program și să cinați la locul de muncă. Încercați să sporiți imunitatea mâncând legume și fructe și practicând sport.

5 tehnici rapide pentru relaxare:

  1. Încurajează-te cât mai des. Stresul poate lovi oricând. Ca să faci faţă, pregăteşte o serie de propoziţii „magice” pe care să le spui cu voce tare când te simţi depăşit. Iată câteva exemple: „Nu am nimic de rezolvat chiar acum”; „Cel mai important lucru pe care îl pot face acum e să mă relaxez”; „Nu sunt nevoit să merg nicăieri chiar acum”.
  2. Numără până la zece. Simpla amânare de reacţie în faţa stresului îi va diminua acestuia impactul. Când un factor de stres îţi disturbă rutina zilnică, nu răspunde imediat, ci lasă-i organismului un răgaz să‑şi pregătească reacţia.
  3. Lasă-te distras. Detaşează-te şi lasă-ţi gândul să-ţi zboare aiurea. Să nu te miri dacă nu va trece prea mult şi vei găsi rezolvarea. Schimbările de perspectivă sunt mai totdeauna productive în cazul unui blocaj.
  4. Trimite-ţi gândul în vacanţă. Nu în toate momentele când te simţi obosit şi copleşit de sarcinile de serviciu îţi permiţi să-ţi iei o vacanţă în adevăratul sens al cuvântului. Însă îţi poţi trimite pentru câteva momente gândul în vacanţă. Retrage-te într-un colţ mai linişit, închide ochii şi imaginează-ţi că te plimbi pe malul mării. Câteva minute de visare îţi vor fi de ajuns ca să te întorci la treabă cu forţe noi.
  5. Renunţă la negaţii. Memorează câteva afirmaţii pe care să le spui cu voce tare în momentele când te simţi depăşit de situaţie. Nu trebuie să fie ceva prea complicat, pot fi nişte propoziţii simple de genul: „Pot face faţă situaţiei”, „O sa găsesc până la urmă o soluţie”, „M‑am mai descurcat în situaţii similare”. Important este să conştientizezi şi să crezi ceea ce spui.

 

Trimite articolul și prietenilor tăi:Share on Facebook0Share on Google+0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *